נהלי ­­­­בית הדין

ברוך הבא בשערי בית הדין לממונות הר חברון.

להלן נהלים קצרים שחשוב לדעת כאשר ניגשים לדון בבית הדין.

נהלי פתיחת תיק

  1. תובע הבא לפתוח תיק בבית הדין נדרש למלא שני טפסים: 

א. שטר בוררות- בו הוא מסמיך את בית הדין לדון. שטר הבוררות נותן תוקף חוקי לפסק הדין ומאפשר לצדדים לממש את פסק הדין אף בהוצאה לפועל.

ב. כתב תביעה- בו התובע מפרט את עיקרי התביעה.

  1. הטפסים נמצאים באתר האינטרנט של מועצה אזורית הר חברון (הטפסים נמצאים תחת מחלקת 'המועצה הדתית' ובקטגורית טפסים). יש להוריד אותם, למלא אותם, ולשלוח אותם למנהל בית הדין.
  2. לקבלת עזרה במילוי הטפסים ושאר שאלות, יש לפנות למנהל בית הדין.
  3. לאחר מכן, בית הדין שולח את כתב התביעה ואת שטר הבוררות לנתבע. כאשר הנתבע חותם על שטר הבוררות, מנהל בית הדין קובע תאריך לדיון.

אגרה

  1. בעת פתיחת התיק יחוייב התובע באגרה על סך 250 ש"ח. 
  2. מהדיון השלישי ואילך כל צד יחוייב באגרה על סך 125 ש"ח עבור כל דיון.
  3. יש להודיע על ביטול ישיבה 72 שעות ממועד הדיון. 

הגשת מסמכים

  1. בית הדין מקפיד על כך שכל מסמך המוגש לבית הדין יועבר אף לצד השני.
  2. מסמך המוצג במהלך הדיון בבית הדין יוגש בארבעה עותקים- עבור שלושת הדיינים ועבור הצד השני. 

הדיינים

  1. בבית הדין מכהנים דיינים אשר הוסמכו לדיינות ע"י הרבנות הראשית לישראל, ואשר עומדים ברמה גבוהה הן מבחינת ידע הלכתי והן מבחינת הבנת המציאות. בית הדין נעזר במומחים מתחומים שונים על מנת להגיע למומחיות הנדרשת בכל תחום אליו הוא נזקק.
  2. בבית הדין מכהנים דיינים אשר דוברים אנגלית כשפת אם. בעת הצורך, ניתן לקיים את הדיונים בשפה האנגלית.

שקיפות ויושר

  1. בית הדין מתנהל בצורה שקופה מול שני הצדדים.
  2. הצדדים ימנעו מלפנות באופן ישיר לאחד הדיינים, כל פניה לבית הדין תהיה אך ורק דרך מנהל בית הדין.