ניהול צוות - חלק ג
בפעם הקודמת עסקנו בתכונות הנדרשות מראש צוות, הגיע הזמן לדבר תכלס. איך אני יכול להיות ראש צוות טוב יותר? מה יעזור לי באירוע הבא כראש צוות?
אז מעבר לתכונות שפרטנו, הנה כמה עצות פשוטות ומעשיות:
ייצוגיות
איך שאני נראה-ככה יתייחסו אלי. הצוות שאיתי, המשפחה, המטופל, הצוות המקבל בבית החולים, כולם. זה נראה אולי שולי וחסר חשיבות, אבל להופעה החיצונית יש לא מעט השפעה על הסובבים, וממילא-על היחס שיתנו / יכולת ניהול הסביבה.
"אין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני" ולכן תסתכלו על עצמכם איך אתם נראים לפני ההגעה לכתובת, בתחילת המשמרת. לא צריך להתאפר ולעשות לק ג'יל, אבל אם החולצה שלי בתוך המכנסיים בצורה אחידה ומסודרת זה מקרין משהו, אם אני לובש אפוד זיהוי והרוכסן פתוח והוא בכלל גדול עלי ונראה כמו שמלה-זה לא משדר משהו חיובי, אני עם נעליים לא בגלל שזה הנוהל אלא בגלל שסנדלים משדרות משהו פחות מכובד, ועוד ועוד. מלמעלה עד למטה, טיפונת של תשומת לב. תעיפו עליכם מבט לכמה שניות. כפאראמדיק אני יורד עם סטטוסקופ על הצוואר. אני ממש לא מתכוון להשתמש בו, אני בקושי יודע מה עושים איתו, זה לא משנה, סטטוסקופ הוא סמל סטטוס, הוא מדגיש לכולם-דברו איתי, אני האחראי. אפשר להמשיך פה עם 100 דוגמאות, הבנו את הרעיון.
יצירת מגע ראשוני (FMC)
ראש הצוות-הראשון בכתובת. תתאבדו על זה.
אין מצב שמישהו נכנס לפניכם לדירה / לקופת חולים / חובר לפצוע בתאונה, אם אני ראש צוות-אני הראשון שפוגש את המטופל. כן, גם כמה שניות בודדות שהחובש שאתכם נכנס לפניכם לדירה-לפעמים הופכות את כל האירוע למורכב. מספיק שהוא אמר "שלום, מה קרה?" זהו, המטופל ננעל עליו, המשפחה עליו, אכלתם אותה. הכנסתם את עצמכם לפינה, ועכשיו תהיו במאבק מיותר, רק כדי להסביר למטופל / למשפחה / לרופא שאתם זה האירוע, אתכם מדברים, לכם מקשיבים. עשו זאת בחכמה, בלי לפגוע בצוות, נכנסים למעלית? אין מצב שאתם נכנסים ראשונים למעלית-כי זה אומר שתצאו אחרונים (LIFO) ובינתיים המע"ר שלכם כבר יהיה בתוך הסלון של המטופל. ראש צוות נכנס אחרון כדי לצאת ראשון.
קול יחיד
ראש צוות הוא היחיד שמדבר עם המטופל, עם המשפחה, עם הרופא, עם הכוננים שבזירה, רק הוא. הוא שואל שאלות, הוא מבצע אנמנזה, הוא אומר מה לעשות. אם לא נקפיד על זה-המטופל ישתגע, ובעיקר-חצי מהשאלות החשובות ישאלו כמה פעמים, וחצי בכלל לא ישאלו. גם אם אני כאיש צוות חושב שיש שאלה שחשוב לשאול-אני אפנה בשקט לראש צוות ואגיד לו, ראש הצוות ביקש ממני לבדוק לחץ דם-אני חוזר אליו עם התוצאה ומעדכן אותו. הוא המשפך, הכל עובר דרכו.
צורת מתן הנחיות
ראש הצוות חייב לתת הנחיות ברורות!!! לדבר בצורה ברורה, יודעים מה? תקשיבו לשאולי, הוא יודע מה שהוא אומר:
https://amitai-net.co.il/n11/page/p5-190.asp
אבל לא רק הנחיות ברורות, אלא גם בחירת האדם לו אתם נותנים את ההנחיות. אל תשלחו את המתנדב במשמרת הראשונה להביא מהאמבולנס את הבקבוק שתן, תחשבו טוב את מי אתם שולחים להביא מיטה כשהשביל מסובך וחשוך. בחירת האדם המתאים למשימה חשובה לא פחות ממתן ההנחיה בצורה ברורה, תקווה לדוגמא היא בחירה לא טובה למשימה:
https://amitai-net.co.il/n11/page/p5-194.asp
אבל זה לא מספיק. כל בוגר חי"ר זוכר גם ב 2 לפנות בוקר איך 'נותנים פכט"ת' ואיך תמיד חייבים להתחיל ב 'פנייה'. לא משנה מה המשימה, לא זורקים סתם לחלל האוויר "שמישהו יביא מיטה" אלא "דוד, לך בבקשה להביא מיטה". "מישהו" אף פעם לא מביא את מה שביקשתם. "מישהו" יצא למ"כים מוקדם, או שהוא בהפניות, לא יודע איפה הוא-הוא לא יהיה שם כשתבקשו. הנה, תראו איך לא עושים (כהרגלנו, לא שופטים, בוודאי לא מאירוע שאנחנו לא מכירים, לא היינו בו, וכל מה שיש לנו זה כמה שניות בודדות. רק לומדים לעצמנו):
https://amitai-net.co.il/n11/page/p5-192.asp
שימו לב ללחץ מסביב, להוראות הלא מדויקות ולא ספציפיות שנזרקות לחלל האוויר.
הארכנו, אז נעצור כאן. בפעם הבאה נמשיך בעוד מספר עצות קטנות לראשי צוות גדולים, אין מצב שתתייאשו באמצע.